Sunday, December 20, 2009

Silibus Peralatan Elektrik Dan Elektronik Kenderaan J5186

Ini merupakan subjek yang mesti diambil oleh pelajar semester akhir Program Diploma Kejuruteraan Mekanikal Automotif (DAD) di Politeknik. Ia merupakan subjek yang berkisar tentang sistem elektronik dan elektrik kenderaan yang merangkumi sistem EFI, Sensor, Actuator, Aksesori kereta (power window, central lock dsb.) dan pencemaran

Berikut adalah isi kandungan kursus J5186

Unit 1 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol

1.1 Sistem Pengurusan Bahan Api Petrol

1.2 Sistem Pengurusan Udara

1.3 Sistem Penderia

1.4 Sistem Unit Kawalan Elektronik (ECU)

 

Unit 2 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol

2.1 Jenis-Jenis (Klasifikasi) Sistem Pancitan Bahan Api Petrol

2.2 Mekanikal Hidraulik Gabungan Mekanikal Dan Elektronik

2.3 Mekanikal Hidraulik Elektronik

2.4 Gabungan EFI Dengan Sistem Penyalaan Elektronik (Motronik)

Unit 3 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol

3.1 Alatan Diagnosis Diri Berdigit Dan Diagnosis Diri LED

3.2 Alatan Diagnosis Meter Pelbagai (VOM)

 

Unit 4 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol (EFI)

4.1 Sistem Yang Terlibat Dengan Sistem Pancitan Bahan Api

4.2 Peralatan Pemancit Bahan Api

 

Unit 5 Penderia

5.1 Penderia - Penderia

5.2 Penderia Suhu Salur Masuk Udara

5.3 Penderia Suhu Enjin

 

Unit 6 Penderia

6.1.1 Penderia Kedudukan Pendikit

6.1.2 Penderia Aliran Udara (Air-Flow Sensor)

6.1.3 Penderia Jisim Aliran Masuk Udara

6.2.1 Fungsi Penderia Kranksyaf

6.2.2 Penderia Tekanan Pancarongga

6.2.3 Penderia Ketukan (Ledakan)

 

Unit 7 Penggerak

7.1.1 Definisi Serta Fungsi Penggerak

7.1.2 Definisi Serta Fungsi Penggerak ( Solenoid )

7.2.1 Canister

7.2.2 Jenis Penggerak Solenoid Pengurusan Keluaran Pencemaran

7.3.1 Elecric Grid Early Fuel Evaporation ( EFE )

7.3.2 Pengujian Sistem Elektrik EFE

7.3.3 Sistem Exhaust Gas Recirculation (EGR)

7.3.4 Thermostatic Vacuum Switching Valve (TVSV)

7.3.5 Operasi Sistem EGR

7.3.6 Sistem EGR Pada Enjin Jenis EFI

7.3.7 Pam Bahan Api Jenis Elektrik

 

Unit 8 Aksesori Elektrik

8.1 Tingkap Kuasa
8.1.2 Pengunci Sepusat Kawalan Jauh

8.2.1 Sistem Penggera

8.2.2 Kendalian Auto Start

 

Unit 9 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif

9.1 Komputer

9.1.1 Komputer Kerangka Utama

9.1.2 Mikro Komputer

9.1.3 Mini Komputer

9.1.4 Elemen-Elemen Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif

9.1.5 Jenis-Jenis Komputer

9.2 Kawalan Mikro Pemproses

9.2.1 Konsep Dan Binaan Sistem Kawalan

9.2.2 Penggunaan Komputer Dalam Kereta

9.2.3 Sistem-Sistem Yang Terlibat Dengan Sistem Pancitan

 

Unit 10 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif

10.1 Unit Kawalan Elektronik

10.2 Binaan Dan Nama-Nama Bahagian Komputer

10.3 Mikro Komputer

10.4 Bahagian Masukan

10.5 Bahagian Pemproses Dan Storan

10.6 Kendalian Bahagian Komputer Pengatur Voltan

 

Unit 11 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif

11.1 Sumber-Sumber Komputer

11.2 Mikro Pemproses

11.3. BAS (Buses).

11.4 Ingatan Kekal (ROM).

11.5 Ingatan Baca-Tulis (RAM).

11.6 Liang Masukan/Keluaran

11.7 Kitar Bas

11.8 Kawasan BAS

11.9 Kendalian Komputar Dalam- Input/Maklum Balas

11.10 Pemprosesan Dan Storan

11.11 Kendalian

11.12 Keluaran

 

Unit 12 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif

12.1 Kawalan Keluaran Pencemaran

12.2 Pencemaran Oleh Sebab Nisbah Mampatan

12.3 Pencemaran Oleh Sebab Suhu Kendalian Enjin

12.4 Pencemaran Minyak Dan Pembentukan Enapcemar

12.5 Kegagalan Sistem Penyejukkan Enjin Yang Akan Mengakibatkan Pencemaran Alam

12.6 Reka Bentuk Enjin Terhadap Alam Sekeliling

12.7 Kaitan Nisbah Mampatan Enjin Terhadap Pencemaran Alam

12.8 Fungsi Gas Tiub Pintas

12.9 Peruwapan Bahan Api

12.10 Gas Ekzos

 

Unit 13 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif

13.1 Kawalan Keluaran Pencemaran

13.2 Fungsi Gas Tiub-Pintas

13.3 Tiga Peringkat Asas Kendalian

13.4 Kesan Peruwapan Bahan Api

13Gas Ekzos

13.6 Pengubahsuaian Enjin Bagi Mengawal Keluaran Pencemaran

13.7 Kaedah Pengawalan Pencemaran

 

Unit 14 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif

14.1 Dudukan Injap

14.2 Injap Dan Sudut Dudukan

14.3 Pengerasan Injap

14.4 Peluasan Kelegaan Injap Dan Palam Pencucuh

14.5 Putaran Injap

14.6 Penyejukan Injap

14.7 Injap Duduk

14.8 Pandu Injap

14.9 Palam Pencucuh

14.10 Pengurangan Keluasan Kawasan Terhimpit

 

Unit 15 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif

15.1 Positive Crankcase Ventilation Systems (PCV)

15.2 Sistem PCV Pada Kedudukan Rintangan Biasa

15.3 Sistem PCV Pada Kedudukan Rintangan Tinggi / Berat

15.4 Heated Air Inlet System

15.5 Operasi Heated Air Inlet System

15.6 Bagaimana Injap Kawalan Udara Berfungsi

15.7 Computerised Evaporation Control System

15.8 Catalytic Converters

15.9 Cara Kendalian Catalytic Converter

15.10 Sistem Three-Way Catalyst & Oxidation Catalyst

15.11 Sistem Exhaust Gas Recirculation System ( EGR )

15.12 Thermostatic Vacuum Switching Valve ( TVSV )

15.13 Operasi Sistem EGR

15.14 Sistem EGR Pada Enjin Jenis EFI

15.15 Sistem EGR Berkomputer

15.16 Electric Grid Early Fuel Evaporation ( EFE )

 

Unit 16 Kerja-Kerja Makmal

16.1 Pengenalan Kepada Sistem EFI

16.2 Ujikaji Keatas Sistem Pancitan Petrol

16.3 Jenis-Jenis Sistem Pancitan Bahan Api Elektronik

16.4 Maksud Denyutan Berpanca

16.5 Fungsi Asas Komponen EFI

16.6 Pengujian Oksigen Sensor

16.7 Masalah Enjin

16.8 Cara Pengujian Dan Pembaikannya

16.9 Spesifikasi

16.10 Kuasa Penyesuaian

16.11 Periksa Dan Tukar Pemancit Bahan Api

 

Unit 17 Kerja-Kerja Makmal

17.1 Penggunaan Alat Diagnosis Diri Berdigit

17.2 Kod Kaji Selidik Sendiri

17.3 Kaedah Pemeriksaan

17.4 Nota Pemeriksaan

17.5 Selepas Selesai Prosedur Pemeriksaan

17.6 Diagnosis Diri LED

17.7 Meter Pelbagai (VOM)

17.8 OHM METER

17.9 Penggunaan Scan Tool

17.10 Software

17.11 Trouble - Code Tools

17.12 Pemadaman Kesalahan Dari Memori Setelah Pembaikan Dilakukan.

17.13 Langkah-Langkah Memadam Lampu Tanda Amaran Servis Pada Kenderaan Jenis BMW

17.14 Pemadaman Kesalahan Dari Memori Setelah Pembaikian Dibuat

No comments:

Post a Comment