Ini merupakan subjek yang mesti diambil oleh pelajar semester akhir Program Diploma Kejuruteraan Mekanikal Automotif (DAD) di Politeknik. Ia merupakan subjek yang berkisar tentang sistem elektronik dan elektrik kenderaan yang merangkumi sistem EFI, Sensor, Actuator, Aksesori kereta (power window, central lock dsb.) dan pencemaran
Berikut adalah isi kandungan kursus J5186
Unit 1 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol
1.1 Sistem Pengurusan Bahan Api Petrol
1.2 Sistem Pengurusan Udara
1.3 Sistem Penderia
1.4 Sistem Unit Kawalan Elektronik (ECU)
Unit 2 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol
2.1 Jenis-Jenis (Klasifikasi) Sistem Pancitan Bahan Api Petrol
2.2 Mekanikal Hidraulik Gabungan Mekanikal Dan Elektronik
2.3 Mekanikal Hidraulik Elektronik
2.4 Gabungan EFI Dengan Sistem Penyalaan Elektronik (Motronik)
Unit 3 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol
3.1 Alatan Diagnosis Diri Berdigit Dan Diagnosis Diri LED
3.2 Alatan Diagnosis Meter Pelbagai (VOM)
Unit 4 Sistem Pancitan Bahan Api Petrol (EFI)
4.1 Sistem Yang Terlibat Dengan Sistem Pancitan Bahan Api
4.2 Peralatan Pemancit Bahan Api
Unit 5 Penderia
5.1 Penderia - Penderia
5.2 Penderia Suhu Salur Masuk Udara
5.3 Penderia Suhu Enjin
Unit 6 Penderia
6.1.1 Penderia Kedudukan Pendikit
6.1.2 Penderia Aliran Udara (Air-Flow Sensor)
6.1.3 Penderia Jisim Aliran Masuk Udara
6.2.1 Fungsi Penderia Kranksyaf
6.2.2 Penderia Tekanan Pancarongga
6.2.3 Penderia Ketukan (Ledakan)
Unit 7 Penggerak
7.1.1 Definisi Serta Fungsi Penggerak
7.1.2 Definisi Serta Fungsi Penggerak ( Solenoid )
7.2.1 Canister
7.2.2 Jenis Penggerak Solenoid Pengurusan Keluaran Pencemaran
7.3.1 Elecric Grid Early Fuel Evaporation ( EFE )
7.3.2 Pengujian Sistem Elektrik EFE
7.3.3 Sistem Exhaust Gas Recirculation (EGR)
7.3.4 Thermostatic Vacuum Switching Valve (TVSV)
7.3.5 Operasi Sistem EGR
7.3.6 Sistem EGR Pada Enjin Jenis EFI
7.3.7 Pam Bahan Api Jenis Elektrik
Unit 8 Aksesori Elektrik
8.1 Tingkap Kuasa
8.1.2 Pengunci Sepusat Kawalan Jauh
8.2.1 Sistem Penggera
8.2.2 Kendalian Auto Start
Unit 9 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif
9.1 Komputer
9.1.1 Komputer Kerangka Utama
9.1.2 Mikro Komputer
9.1.3 Mini Komputer
9.1.4 Elemen-Elemen Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif
9.1.5 Jenis-Jenis Komputer
9.2 Kawalan Mikro Pemproses
9.2.1 Konsep Dan Binaan Sistem Kawalan
9.2.2 Penggunaan Komputer Dalam Kereta
9.2.3 Sistem-Sistem Yang Terlibat Dengan Sistem Pancitan
Unit 10 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif
10.1 Unit Kawalan Elektronik
10.2 Binaan Dan Nama-Nama Bahagian Komputer
10.3 Mikro Komputer
10.4 Bahagian Masukan
10.5 Bahagian Pemproses Dan Storan
10.6 Kendalian Bahagian Komputer Pengatur Voltan
Unit 11 Kawalan Mikro Pemproses Untuk Sistem-Sistem Dan Peralatan Automotif
11.1 Sumber-Sumber Komputer
11.2 Mikro Pemproses
11.3. BAS (Buses).
11.4 Ingatan Kekal (ROM).
11.5 Ingatan Baca-Tulis (RAM).
11.6 Liang Masukan/Keluaran
11.7 Kitar Bas
11.8 Kawasan BAS
11.9 Kendalian Komputar Dalam- Input/Maklum Balas
11.10 Pemprosesan Dan Storan
11.11 Kendalian
11.12 Keluaran
Unit 12 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif
12.1 Kawalan Keluaran Pencemaran
12.2 Pencemaran Oleh Sebab Nisbah Mampatan
12.3 Pencemaran Oleh Sebab Suhu Kendalian Enjin
12.4 Pencemaran Minyak Dan Pembentukan Enapcemar
12.5 Kegagalan Sistem Penyejukkan Enjin Yang Akan Mengakibatkan Pencemaran Alam
12.6 Reka Bentuk Enjin Terhadap Alam Sekeliling
12.7 Kaitan Nisbah Mampatan Enjin Terhadap Pencemaran Alam
12.8 Fungsi Gas Tiub Pintas
12.9 Peruwapan Bahan Api
12.10 Gas Ekzos
Unit 13 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif
13.1 Kawalan Keluaran Pencemaran
13.2 Fungsi Gas Tiub-Pintas
13.3 Tiga Peringkat Asas Kendalian
13.4 Kesan Peruwapan Bahan Api
13Gas Ekzos
13.6 Pengubahsuaian Enjin Bagi Mengawal Keluaran Pencemaran
13.7 Kaedah Pengawalan Pencemaran
Unit 14 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif
14.1 Dudukan Injap
14.2 Injap Dan Sudut Dudukan
14.3 Pengerasan Injap
14.4 Peluasan Kelegaan Injap Dan Palam Pencucuh
14.5 Putaran Injap
14.6 Penyejukan Injap
14.7 Injap Duduk
14.8 Pandu Injap
14.9 Palam Pencucuh
14.10 Pengurangan Keluasan Kawasan Terhimpit
Unit 15 Kawalan Keluaran Pencemaran Automotif
15.1 Positive Crankcase Ventilation Systems (PCV)
15.2 Sistem PCV Pada Kedudukan Rintangan Biasa
15.3 Sistem PCV Pada Kedudukan Rintangan Tinggi / Berat
15.4 Heated Air Inlet System
15.5 Operasi Heated Air Inlet System
15.6 Bagaimana Injap Kawalan Udara Berfungsi
15.7 Computerised Evaporation Control System
15.8 Catalytic Converters
15.9 Cara Kendalian Catalytic Converter
15.10 Sistem Three-Way Catalyst & Oxidation Catalyst
15.11 Sistem Exhaust Gas Recirculation System ( EGR )
15.12 Thermostatic Vacuum Switching Valve ( TVSV )
15.13 Operasi Sistem EGR
15.14 Sistem EGR Pada Enjin Jenis EFI
15.15 Sistem EGR Berkomputer
15.16 Electric Grid Early Fuel Evaporation ( EFE )
Unit 16 Kerja-Kerja Makmal
16.1 Pengenalan Kepada Sistem EFI
16.2 Ujikaji Keatas Sistem Pancitan Petrol
16.3 Jenis-Jenis Sistem Pancitan Bahan Api Elektronik
16.4 Maksud Denyutan Berpanca
16.5 Fungsi Asas Komponen EFI
16.6 Pengujian Oksigen Sensor
16.7 Masalah Enjin
16.8 Cara Pengujian Dan Pembaikannya
16.9 Spesifikasi
16.10 Kuasa Penyesuaian
16.11 Periksa Dan Tukar Pemancit Bahan Api
Unit 17 Kerja-Kerja Makmal
17.1 Penggunaan Alat Diagnosis Diri Berdigit
17.2 Kod Kaji Selidik Sendiri
17.3 Kaedah Pemeriksaan
17.4 Nota Pemeriksaan
17.5 Selepas Selesai Prosedur Pemeriksaan
17.6 Diagnosis Diri LED
17.7 Meter Pelbagai (VOM)
17.8 OHM METER
17.9 Penggunaan Scan Tool
17.10 Software
17.11 Trouble - Code Tools
17.12 Pemadaman Kesalahan Dari Memori Setelah Pembaikan Dilakukan.
17.13 Langkah-Langkah Memadam Lampu Tanda Amaran Servis Pada Kenderaan Jenis BMW
17.14 Pemadaman Kesalahan Dari Memori Setelah Pembaikian Dibuat
No comments:
Post a Comment